Post by shohidhasan837 on Nov 11, 2024 3:49:53 GMT
Kunnen de nieuwe regels van Nepal voor natuurbehoud een evenwicht vinden tussen ontwikkeling en natuurbehoud? Een nieuwe regelgeving, die waterkrachtcentrales en toeristische resorts in nationale parken toestaat, benadrukt de uitdagingen waarmee Nepal te maken heeft bij het consolideren van zijn wetten voor wilde dieren Engels <p>Sommige Nepalese natuurbeschermingsorganisaties hebben bezwaar gemaakt tegen de laatste wijziging van het beleid van de overheid ten aanzien van wilde dieren. Ze vinden dat dit een bedreiging vormt voor de leefgebieden van bedreigde diersoorten zoals de rode panda.
(Afbeelding: Arindam Bhattacharya / Alamy)</p> Sommige Telemarketingleads te koop Nepalese natuurbeschermingsorganisaties hebben bezwaar gemaakt tegen de laatste wijziging van het beleid van de overheid ten aanzien van wilde dieren. Ze vinden dat dit een bedreiging vormt voor de leefgebieden van bedreigde diersoorten zoals de rode panda. (Foto: Arindam Bhattacharya / Alamy) Shristi Kafle Shristi Kafle 9 februari 2024 Op 4 januari 2024 keurde de Nepalese regering een wetswijziging goed om de bouw van grote infrastructuurprojecten – zoals waterkrachtcentrales, hotels en toeristenresorts – in nationale parken en beschermde gebieden toe te staan. Het amendement , getiteld "constructie van fysieke infrastructuur binnen beschermde gebieden", werd geïnitieerd door Nepal's Department of National Parks and Wildlife Conservation (DNPWC). De verandering is onderdeel van een uitgebreide hervorming van Nepal's wetgeving inzake wilde dieren, zegt Ajay Karki, de adjunct-directeur-generaal van het departement. Het doel is om de 12 regels van Nepal onder de National Parks and Wildlife Conservation Act van 1974 te consolideren in één “parapluregelgeving”, zegt Karki. “Er zijn veel herhalingen [in de huidige set regels] en sommige punten zijn tegenstrijdig of ontbreken.” Consolidatie van wetgeving inzake wilde dieren of divergentie? Karki voegt toe dat Nepal op dit moment geen mechanismen heeft om te coördineren tussen federale, provinciale en lokale overheden op het gebied van natuurbehoud en beheer van beschermde gebieden. Een van de gebieden waar onduidelijkheid was, was rond de bouw van waterkrachtprojecten in de nationale parken van Nepal. Bij gebrek aan expliciet beleid zijn sommige projecten op ad-hocbasis gebouwd, legt Karki uit. Volgens interne gegevens van de DNPWC die met The Third Pole zijn gedeeld, hebben ten minste 298 hydroprojecten sinds 2009 vergunningen gekregen om haalbaarheids- en milieubeoordelingen uit te voeren in beschermde gebieden. Als er projecten in gevoelige gebieden worden gebouwd, heeft een nationaal park geen enkele waarde Pramod Bhattarai, voormalig hoofdbeheerder van het Langtang National Park Er zijn minstens acht waterkrachtprojecten in aanbouw in het Langtang National Park alleen al, zegt Pramod Bhattarai, voormalig hoofdbeheerder van het park. Hij zegt dat ze een aanzienlijke impact hebben op de natuur. Vroeger liepen veel wilde dieren vrij rond in het gebied rond het parkkantoor, maar deze zijn nu verdwenen vanwege bouwactiviteiten.
Hoewel milieu-effectbeoordelingen op papier sterke mitigatieplannen garanderen, is de uitvoering van deze plannen in de praktijk vrij slecht, zegt Bhattarai. "Als de projecten in gevoelige gebieden worden gebouwd, zal er geen waarde zijn voor een nationaal park." Sinds 2009 verstrekt de overheid vergunningen voor waterkrachtprojecten en transmissielijnen via haar Working Policy on Construction and Operation of Physical Infrastructure within the Protected Areas . Volgens een studie die in 2022 in Environmental Challenges is gepubliceerd , wordt meer dan de helft van de biodiverse gebieden in Nepal beïnvloed door waterkrachtprojecten. Ongeveer 40% van de bestaande en in aanbouw zijnde projecten en 48% van de voorgestelde projecten bevinden zich in deze gebieden, wat hoger is dan in het Amazonegebied. “We willen het bouwen van waterkrachtprojecten in beschermde gebieden ontmoedigen,” zegt Karki. “Maar – indien nodig – kunnen vergunningen worden afgegeven voor ten minste één project in één gebied. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen er meer dan één worden gebouwd op basis van ecologische gevoeligheid.” Het toerisme in nationale parken openen De tweede grootste impact van de nieuwe wijziging is dat nationale parken weer opengesteld worden voor toeristische activiteiten. Er waren tot 2012 minstens zes hotels actief in het Chitwan National Park, het eerste nationale park van Nepal en een UNESCO- werelderfgoedlocatie . In dat jaar sloot de overheid ze echter vanwege de schade aan het milieu . Keshav Pandey, een senior toerisme-ondernemer uit Sauraha, in het district Chitwan, maakt zich zorgen dat dit zal leiden tot een herhaling van slechte praktijken uit het verleden. "Er was geen strikte regelgeving [eerder] en de hotels namen gebieden in beslag en exploiteerden het gebied als hun eigen privébezit. Er waren voorbeelden van toen ze 100 personeelsleden in dienst hadden in naam van slechts 20 of zo, en genoten van maximale faciliteiten met minimale belasting", zegt hij. "Door de frequente verplaatsing van voertuigen en menselijk verkeer (zelfs 's nachts) werd het behoud volledig verstoord. Er was sprake van misbruik van autoriteit en corruptie van het beleid. De nieuwe regelgeving zou tot dezelfde situatie kunnen leiden bij gebrek aan strikte controle." Suman Ghimire, voormalig voorzitter van de Regional Hotel Association of Nepal (Chitwan), zegt echter dat het heropenen van hotels high-end toeristen zou kunnen aantrekken en Nepal zou kunnen helpen een premium safaribestemming te worden. "Veel Afrikaanse landen hebben geprofiteerd van soortgelijke infrastructuren zoals hotels, podways en fly-overs in beschermde gebieden. Als luxe hotels worden geëxploiteerd onder wet en orde en [ze] belasting en andere inkomsten genereren voor de overheid, dan is er geen probleem," zegt hij. Nieuw amendement stuit op tegenstand Als reactie op het nieuwe amendement diende Greenhood Nepal, een organisatie die zich bezighoudt met natuurbehoud, een bezwaar van zes punten in bij het ministerie van Bos en Milieu . De directeur, Kumar Paudel, vertelt The Third Pole dat het beleid "niet alleen honderden bedreigde diersoorten ter wereld en hun leefgebied zal treffen, maar ook Nepals eigen duurzame ontwikkelingsdoelen en natuurbehoudsverbintenissen in twijfel zal trekken." "Er is een belangrijke vraag wie er meer voordelen krijgt: de staat en de gemeenschap of de private sector?" zegt Bharati Pathak, voormalig voorzitter van de Federation of Community Forest User Groups Nepal en parlementslid in de provincie Bagmati. "In plaats van te focussen op waterkracht, resorts en kabelbanen, zou er aandacht moeten worden besteed aan de verwachtingen van de lokale bevolking en inheemse gemeenschappen, bestaansmiddelen, conflicten tussen mens en dier en openbare toegang tot hulpbronnen," zegt ze. Aanbevolen 'Het fokken van tijgers of neushoorns is niet uitgesloten,' zegt hoofd van de Nepalese afdeling voor wilde dieren Sarita Gyawali, voormalig programmadirecteur bij de Nepalese NGO National Trust for Nature Conservation , vertelt The Third Pole: "We zijn er trots op dat we zoveel hebben bereikt op het gebied van biodiversiteitsbehoud [en bijna 45% van de bosbedekking], maar we moeten in gedachten houden dat dit moet worden overgedragen aan de volgende generatie." Ze is bang dat het nieuwe amendement deze winst teniet zal doen.
(Afbeelding: Arindam Bhattacharya / Alamy)</p> Sommige Telemarketingleads te koop Nepalese natuurbeschermingsorganisaties hebben bezwaar gemaakt tegen de laatste wijziging van het beleid van de overheid ten aanzien van wilde dieren. Ze vinden dat dit een bedreiging vormt voor de leefgebieden van bedreigde diersoorten zoals de rode panda. (Foto: Arindam Bhattacharya / Alamy) Shristi Kafle Shristi Kafle 9 februari 2024 Op 4 januari 2024 keurde de Nepalese regering een wetswijziging goed om de bouw van grote infrastructuurprojecten – zoals waterkrachtcentrales, hotels en toeristenresorts – in nationale parken en beschermde gebieden toe te staan. Het amendement , getiteld "constructie van fysieke infrastructuur binnen beschermde gebieden", werd geïnitieerd door Nepal's Department of National Parks and Wildlife Conservation (DNPWC). De verandering is onderdeel van een uitgebreide hervorming van Nepal's wetgeving inzake wilde dieren, zegt Ajay Karki, de adjunct-directeur-generaal van het departement. Het doel is om de 12 regels van Nepal onder de National Parks and Wildlife Conservation Act van 1974 te consolideren in één “parapluregelgeving”, zegt Karki. “Er zijn veel herhalingen [in de huidige set regels] en sommige punten zijn tegenstrijdig of ontbreken.” Consolidatie van wetgeving inzake wilde dieren of divergentie? Karki voegt toe dat Nepal op dit moment geen mechanismen heeft om te coördineren tussen federale, provinciale en lokale overheden op het gebied van natuurbehoud en beheer van beschermde gebieden. Een van de gebieden waar onduidelijkheid was, was rond de bouw van waterkrachtprojecten in de nationale parken van Nepal. Bij gebrek aan expliciet beleid zijn sommige projecten op ad-hocbasis gebouwd, legt Karki uit. Volgens interne gegevens van de DNPWC die met The Third Pole zijn gedeeld, hebben ten minste 298 hydroprojecten sinds 2009 vergunningen gekregen om haalbaarheids- en milieubeoordelingen uit te voeren in beschermde gebieden. Als er projecten in gevoelige gebieden worden gebouwd, heeft een nationaal park geen enkele waarde Pramod Bhattarai, voormalig hoofdbeheerder van het Langtang National Park Er zijn minstens acht waterkrachtprojecten in aanbouw in het Langtang National Park alleen al, zegt Pramod Bhattarai, voormalig hoofdbeheerder van het park. Hij zegt dat ze een aanzienlijke impact hebben op de natuur. Vroeger liepen veel wilde dieren vrij rond in het gebied rond het parkkantoor, maar deze zijn nu verdwenen vanwege bouwactiviteiten.
Hoewel milieu-effectbeoordelingen op papier sterke mitigatieplannen garanderen, is de uitvoering van deze plannen in de praktijk vrij slecht, zegt Bhattarai. "Als de projecten in gevoelige gebieden worden gebouwd, zal er geen waarde zijn voor een nationaal park." Sinds 2009 verstrekt de overheid vergunningen voor waterkrachtprojecten en transmissielijnen via haar Working Policy on Construction and Operation of Physical Infrastructure within the Protected Areas . Volgens een studie die in 2022 in Environmental Challenges is gepubliceerd , wordt meer dan de helft van de biodiverse gebieden in Nepal beïnvloed door waterkrachtprojecten. Ongeveer 40% van de bestaande en in aanbouw zijnde projecten en 48% van de voorgestelde projecten bevinden zich in deze gebieden, wat hoger is dan in het Amazonegebied. “We willen het bouwen van waterkrachtprojecten in beschermde gebieden ontmoedigen,” zegt Karki. “Maar – indien nodig – kunnen vergunningen worden afgegeven voor ten minste één project in één gebied. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen er meer dan één worden gebouwd op basis van ecologische gevoeligheid.” Het toerisme in nationale parken openen De tweede grootste impact van de nieuwe wijziging is dat nationale parken weer opengesteld worden voor toeristische activiteiten. Er waren tot 2012 minstens zes hotels actief in het Chitwan National Park, het eerste nationale park van Nepal en een UNESCO- werelderfgoedlocatie . In dat jaar sloot de overheid ze echter vanwege de schade aan het milieu . Keshav Pandey, een senior toerisme-ondernemer uit Sauraha, in het district Chitwan, maakt zich zorgen dat dit zal leiden tot een herhaling van slechte praktijken uit het verleden. "Er was geen strikte regelgeving [eerder] en de hotels namen gebieden in beslag en exploiteerden het gebied als hun eigen privébezit. Er waren voorbeelden van toen ze 100 personeelsleden in dienst hadden in naam van slechts 20 of zo, en genoten van maximale faciliteiten met minimale belasting", zegt hij. "Door de frequente verplaatsing van voertuigen en menselijk verkeer (zelfs 's nachts) werd het behoud volledig verstoord. Er was sprake van misbruik van autoriteit en corruptie van het beleid. De nieuwe regelgeving zou tot dezelfde situatie kunnen leiden bij gebrek aan strikte controle." Suman Ghimire, voormalig voorzitter van de Regional Hotel Association of Nepal (Chitwan), zegt echter dat het heropenen van hotels high-end toeristen zou kunnen aantrekken en Nepal zou kunnen helpen een premium safaribestemming te worden. "Veel Afrikaanse landen hebben geprofiteerd van soortgelijke infrastructuren zoals hotels, podways en fly-overs in beschermde gebieden. Als luxe hotels worden geëxploiteerd onder wet en orde en [ze] belasting en andere inkomsten genereren voor de overheid, dan is er geen probleem," zegt hij. Nieuw amendement stuit op tegenstand Als reactie op het nieuwe amendement diende Greenhood Nepal, een organisatie die zich bezighoudt met natuurbehoud, een bezwaar van zes punten in bij het ministerie van Bos en Milieu . De directeur, Kumar Paudel, vertelt The Third Pole dat het beleid "niet alleen honderden bedreigde diersoorten ter wereld en hun leefgebied zal treffen, maar ook Nepals eigen duurzame ontwikkelingsdoelen en natuurbehoudsverbintenissen in twijfel zal trekken." "Er is een belangrijke vraag wie er meer voordelen krijgt: de staat en de gemeenschap of de private sector?" zegt Bharati Pathak, voormalig voorzitter van de Federation of Community Forest User Groups Nepal en parlementslid in de provincie Bagmati. "In plaats van te focussen op waterkracht, resorts en kabelbanen, zou er aandacht moeten worden besteed aan de verwachtingen van de lokale bevolking en inheemse gemeenschappen, bestaansmiddelen, conflicten tussen mens en dier en openbare toegang tot hulpbronnen," zegt ze. Aanbevolen 'Het fokken van tijgers of neushoorns is niet uitgesloten,' zegt hoofd van de Nepalese afdeling voor wilde dieren Sarita Gyawali, voormalig programmadirecteur bij de Nepalese NGO National Trust for Nature Conservation , vertelt The Third Pole: "We zijn er trots op dat we zoveel hebben bereikt op het gebied van biodiversiteitsbehoud [en bijna 45% van de bosbedekking], maar we moeten in gedachten houden dat dit moet worden overgedragen aan de volgende generatie." Ze is bang dat het nieuwe amendement deze winst teniet zal doen.